۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۷۵۹۶۷

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۹۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 13اسفند ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۲/۱۳

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 66 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 290 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 40 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 650 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 300 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 950 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا 4 میلیون و 662 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با اندکی افزایش همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

به گزارش تسنیم،‌ در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 290 تومان و درهم امارات  6 هزار و 750  تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 621 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 100 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 532 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 900  تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

شاخص بورس ۸ هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 3میلیارد و 950میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 4هزار و 481میلیارد تومان در یک میلیون و 11هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 8هزار و 177واحدی در ارتفاع یک میلیون و 975هزار و 975واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای ملید صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فرآوری معدنی اپال کانی پارس، گروه دارایی برکت، نفت سپاهان و نفت بهران با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 2165واحد، کل (هم‌وزن) 379واحد، قیمت (هم‌وزن) 247واحد، آزاد شناور 9511واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 7534 و 11752 واحد افت کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 45 میلیون ورقه به‌ارزش 27هزار و 273میلیارد تومان در 345هزار نوبت، آیفکس 149واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 253واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، توسعه مسیر برق گیلان و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

عدم واریز آورده توسط ۶۲ هزار متقاضی طرح ملی مسکن

محمدحسن علمداری اظهار کرد: تاکنون 208 هزار و 364 نفر پذیرفته شده نهایی طرح ملی مسکن به بانک معرفی شده‌اند. از این تعداد 145 هزار و 904 نفر وجوه اولیه خود را برای اجرای طرح و معرفی به پروژه‌ها واریز کرده‌اند.

وی افزود: مبلغ واریز شده توسط متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن برای اجرای طرح  6370 میلیارد تومان است.

وی با بیان این‌که 62 هزار و 460 متقاضی معرفی شده به بانک تاکنون برای واریز وجوه خود برای اتصال به پروژه‌ها اقدامی نکردند، تصریح کرد: تعداد پروژه‌های معرفی شده به بانک 509 پروژه به تعداد 41 هزار و 560 واحد بوده است.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن بیان کرد: تاکنون 78 پروژه به تعداد 3491 واحد به دفترخانه ارسال شده و با 82 پروژه معادل 6787 واحد مسکونی قرارداد امضا شده است.

 

رسوب ۹۰ میلیون دلار کالا در گمرک

مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی از سال 97 واردات حدود 3 هزار قلم کالا را ممنوع کرده است، افزود: از آن زمان مالکان کالا‌ها اجازه ثبت سفارش، خرید، حمل به بنادر و ترخیص این کالا‌ها از بنادر و گمرکات کشور را ندارند.

وی افزود: وزارت صمت برای اقلام دیگر کالایی که شامل کالا‌های گروه 27 می‌شوند در مقاطع معینی محدودیت تعیین می‌کند و صاحبان کالا برای این کالا‌ها نیز ثبت سفارش، خرید و حمل به گمرکات انجام نمی‌دهند.

ارونقی درباره دسته بندی کالا‌ها گفت: عموما کالا‌های وارداتی به گروه‌های یک تا 27 دسته بندی می‌شوند.کالا‌های گروه یک کالا‌های اساسی با ارز ترجیحی (4200 تومانی) هستند. کالا‌های 2 تا 21 کالا‌های با ارز نیمایی (9100 تومانی) هستند.

وی گفت: گروه کالایی 27، کالا‌های دارای اولویت ارزی غیرفعال از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و پس از صدور مجوز ثبت سفارش برای آنها، باید خریداری شوند.

ارونقی افزود: هم اکنون حدود 30 تا 40 میلیون دلار گروه کالایی 4 که حدود 3 هزار قلم هستند و 40 تا 50 میلیون دلار گروه کالایی 27 مانند پارچه رومبلی، موز، لوازم التحریر و دستگاه‌های تهویه مطبوع در گمرکات کشور رسوب شده اند که تمامی این کالا‌ها دارای ثبت سفارش هستند یعنی قبل از اینکه وزارت صمت برای ورود این کالا‌ها به کشور، ممنوعیت اعلام کند در وزارت صمت ثبت سفارش شده، ویزای ورود صادر شده، خریدار خرید کرده و در گمرکات و بنادر کشور دپو شده اند و چون پس از اعمال ممنوعیت‌ها نتوانسته اند از بانک کد رهگیری دریافت کنند گمرک نمی‌تواند بدون ارائه کد رهگیری اجازه ترخیص و ورود به کشور را برای آن‌ها صادر کند.

عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت هم گفت: در 11 ماهه سال 99 بالغ بر 20 میلیون تن کالا به ارزش تقریبی 32 میلیارد دلار وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات کالا‌های اساسی و مواد اولیه تولید است، افزود: در جلسات برگزار شده قرار شد تمهیداتی اندیشیده شود تا این گروه کالایی نیز مجوز ورود به کشور را تا پایان سال دریافت کند.

قبادی با اشاره به شرایط اقتصادی ویژه و تحریم‌های ظالمانه بر کشور، گفت: در این شرایط با محدودیت‌های ارزی مواجه شدیم و باید با مدیریت منابع ارزی موجود مجوز ورود برای کالا‌هایی صادر شود که محدودیت ارزی نداشته باشند و خسارتی هم به آن‌ها وارد نشود.

 

جزئیات طرح شورای عالی بورس برای حمایت از سهامداران خرد +شروط

سخنگوی شورای عالی بورس شب گذشته و در جریان برگزاری دویست و ششمین جلسه این شورای یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه را تصویب پیشنهادی عنوان کرد که حاصل ارزیابی و پیشنهاد سازمان بورس در قالب فعالیت صندوق توسعه بازار است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار رسالت و هدف صندوق توسعه بازار را کمک به پایداری و ثبات بازار عنوان کرد و گفت: پیشنهادی مبنی بر حمایت از سهامداران خرد برای روند آینده بازار مطرح شد. بر اساس این پیشنهاد، سهامدارانی که در تاریخ امروز ارزش پورتفوی آنها 10 میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری تا به امروز اتفاق افتاده، بتوانند بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند.

محمد علی دهقان دهنوی اضافه کرد: پورتفوی مورد محاسبه برای این افراد مشتمل بر سهام، واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق های سهامی و به طور کلی اوضاع اوراق بهادار بازار سرمایه خواهد بود، که اگر ارزش آن 10 میلیون تومان یا کمتر باشد، صندوق توسعه بازار، این حمایت را در قالب یک اختیار فروش برای این دسته از سهامداران بر روی کل پورتفویشان و برای تاریخ انتهای اردیبهشت 1401 قایل می شود.

وی در ادامه توضیح داد: بر این اساس  و تا این تاریخ کسب حداقل بازدهی 25 درصدی تضمین می شود و چنانچه بازدهی کمتر از این میزان باشد، جبران و مابه التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد.

دهقان دهنوی شرط لازم برای پرداخت این مبلغ جبرانی را تغییر ندادن پورتفوی امروز سهام دار خرد تا  تاریخ سررسید دانست و افزود: البته افراد می‌توانند سهام جدید خریداری کرده و به پورتفوی خود اضافه کنند ولی بخش جدید مشمول این حمایت نخواهد بود، همچنین مقدار سهامی که امروز به نوعی در قالب پورتفویشان بیمه می شود را باید حفظ و نگهداری کنند و در صورت تغییر هر بخش، کل حمایت لغو می شود. 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: این موضوع به عنوان پیشنهاد در شورا مطرح شد و مورد پذیرش قرار گرفت و جزییات اجرایی آن در روزهای آتی به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات